با خاطرات‌مان چه باید بکنیم؟

خاطره‌نویسی یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی‌ست که من از دوران نوجوانی تا الان انجامش می‌دهم. جرقه‌اش هم از روزی خورد که به خانه‌ی عمه‌ام رفته بودم. تازه اسباب‌کشی کرده بودند. در اتاقش، یک کوله‌ که زیپش باز بود و چندین سررسید درونش کنجکاوی‌ام را برانگیخت. پس اجازه گرفتم و رفتم سراغ سررسیدها. همه‌شان خاطره بودند، خاطره‌های عمه که از دوران دبیرستان به بعدش را نوشته بود. برایم جالب بود، تفکرات، دغدغه‌ها و حال و روزش در آن دوران. آخرِ آن روز که به خانه برگشتم یک ایده‌ی بزرگ داشتم: «من هم باید چنین کاری بکنم و خاطراتم را ثبت کنم.»

•چرا خاطره‌نویسی ضروری‌ست؟

اگر تا حالا خاطره‌نویسی را تجربه نکرده‌اید، ممکن است متوجه نکته‌ای که در ادامه می‌خواهم بگویم نشوید. خاطره‌نویسی، به خصوص اگر با ذکر جزییات، افکار و دغدغه‌هایتان باشد، چه در زمان حال چه در آینده بسیار کمک حال‌تان خواهد بود.
در آینده ما نیاز داریم تا به روزهای گذشته برگردیم و
نگاهی به آنچه بر ما گذشته و آنچه در سر می‌پروراندیم داشته باشیم. خواهیم دید یکسری مسائل چقدر برای‌مان پررنگ بوده و یکسری دغدغه‌ها را چقدر بی‌خود و بی‌جهت داشته‌ایم.
خاطره‌نویسی به خصوص اگر فواصل روزمره و زودهنگام داشته باشد باعث نظم‌ذهنی و کنترل بهتر براحساسات و عواطف خواهد شد. نوشتن امروز شما از جزییات، در آینده موجب دید وسیع شما از گذشته‌ی‌تان خواهد شد.

•درباره‌ی چه چیزی باید بنویسم؟

خاطره‌نویسی شیوه‌های مختلفی دارد، اگر زمانش را دارید، چه بهتر که از تمام روزمرگی‌ها و تمام افکارتان بنویسید. اگر هم مشغله‌هایتان بسیار است می‌توانید با ذکر کلیات شروع کنید، اگر تداوم داشته باشید رفته رفته متوجه می‌شوید که جزییات وارد نوشته‌هایتان شده. می‌توانید راجع به کل روزتان فقط پنج جمله بنویسید. کم‌کم هرکدام از جمله‌ها را گسترش بدهید، مثلا مرتبط با جمله‌ی اول دو جمله‌ی دیگر بنویسید، برای جمله‌ی دوم دو جمله‌ی دیگر و به همین ترتیب پیش بروید. بعد از گذشت مدتی از انجام مداوم این تمرین، متوجه خواهید شد که دوست دارید تمام چیزها را با جزییات بنویسید و جمله‌هایتان زیاد و زیادتر شده‌اند.

•خواندن خاطرات من برای کسی جذب کننده هست؟

هر فرد، تجربه‌‌‌ی زیسته‌‌ای ناب دارد که با افراد دیگر متفاوت است. اما در عین تفاوت، نقاط مشترکی بین بعضی افراد پیدا می‌شود. این نقاط تمایز و تماثل برای خواننده جذاب است. با خواندن خاطرات شما گاهی تجربه کسب می‌کند و گاهی همزاد پنداری می‌کند. همین باعث جذاب شدن خواندن خاطرات دیگران می‌شود. دلیل علاقه‌ی خودتان به مطالعه‌ی روایات برگرفته از واقعیت و زندگی‌نامه‌ها را اگر بررسی کنید به همین نکته دست پیدا می‌کنید.

•چگونه خاطره‌نویسی را شروع کنم؟

من سعی دارم در سایتم، از تجربه‌ای که طی ۶ سال خاطره‌نویسی مداوم به دست آورده‌ام بنویسم و برای یادگیری اصولی‌تر مشغول مطالعه‌ی کتاب‌هایی در این زمینه و تحقیق هستم. تصمیم دارم نکاتی که از کتاب‌های آموزشی یاد می‌گیرم را در اینجا به اشتراک بگذارم. اما کتاب‌هایی در زمینه‌ی خاطره‌نویسی هستند که خاطرات واقعی از افراد است و سعی دارم نکات و الگوهایی را نیز از این کتب استخراج و شیوه‌ی هر نویسنده در خاطره‌نویسی را مورد بحث قرار دهم.
پس اگر علاقه‌مند به خاطره‌نویسی به شیوه‌های مختلف و تاثیرگذار هستید، منتظر مطالب بعدی من در همین سایت باشید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط