چگونه خاطره‌نویسی کنیم تا تبدیل به عادت روزانه شود؟

به نوشتن علاقه دارید. دنبال روشی هستید که نوشتن را برای­‌تان تبدیل به عادت کند. خاطره­‌نویسی راه­‌حل جذابی برای شماست. ثبت رخدادهای روزانه شیوه­‌ی خوبی برای نوشتن است. خاطره­‌نویسی اگر محدود به موضوعات خاص نشود و رخدادهای روزانه را در بر گیرد منجر به روزانه­‌نویسی خواهد شد. در خاطره‌­نویسی روزانه می­‌توانید از هر موضوع و اتفاقی بهره بگیرید. برای عادت روزانه‌­نویسی باید احساس نیاز ایجاد بکنید.

یکی از ضرورت­‌هایی که برای تداوم روزانه­‌نویسی وجود دارد، ایجاد احساس نیاز به نوشتن است. در روزهای اول، اشتیاق ما را جلو می‌­برد چرا که فعالیت تازه‌­ای را شروع کرده­‌ایم. اما رفته­‌رفته این امر به روزمرگی پیوند می­‌خورد و حال­‌و­هوای خود را از دست می­‌دهد. این واقعیتی­‌ست که ممکن است خیلی از افراد را حتی قبل از شروع منصرف کند. آن­ها با خود می­‌اندیشند: «می­‌دونم این کار رو هم بعد از یک هفته ول می­کنم، پس چرا شروعش کنم؟ ولش کن.» چاره چیست؟

اکثر ما در نتیجه­‌گرفتن و بهره­‌بردن از چیزی عجول هستیم. پس باید از نوشتن بهره­‌ای ببریم تا به ادامه‌­ی آن نیاز داشته باشیم، نه اینکه به زور سمتش برویم. بدون خودسانسوری از تمام افکار منفی و اتفاقات ناخوش‌­آیند که بنویسیم، بلافاصله بعد از نوشتن پاداش آن را دریافت می­‌کنیم. درست مثل زمانی که با فردی دردودل می­‌کنیم و احساس سبکی داریم. برتری نوشتن نسبت به دردودل با آدم­‌ها این است که قضاوتی در کار نیست. حتی گاهی بعد از بروز دادن برخی احساسات پشیمان می­‌شویم و این خود بار دیگری­‌ست بر دوش­مان. اما بعد از نوشتن اگر احساس بدی به نوشته‌­ها داریم می‌­توانیم آن­ها را پاره کنیم و دور بریزیم. برای کسانی که نمی­‌دانند از چه چیزی بنویسند، تخلیه­‌ی احساسات درونی یکی از سوژه­‌های خوب نوشتن­‌تان است.

تخلیه­‌ی احساسات درونی­ با نوشتن، ارتباط خوبی بین شما و روزانه­‌نویسی ایجاد خواهد کرد. وقتی هرروز از دغدغه­‌ها، افکار، چیزهای اذیت کننده و اتفاقات خوش‌­آیند می­‌نویسید، نوعی احساس سبکی می­‌کنید. این آرامش سبب می­‌شود هر روز برای به دست آوردنش سراغ نوشتن بروید. ممکن است فضایی را به این کار اختصاص دهید. گوشه­‌ای خلوت که کسی مزاحم­‌تان نشود. اگر اهل نوشتن روی کاغذ باشید، می­‌توانید دفتر مخصوصی بردارید. بدین صورت در طول روز دلتان برای نوشتن تنگ می­‌شود. چرا که از دفتری به خصوص و فضایی که مخصوص به خودتان است حس­‌های خوبی دریافت کرده‌اید. برای دریافت این حس بازهم تلاش می­کنید که فرصتی را فراهم کنید تا سراغ نوشتن بروید.

اگر مصمم شده‌­اید با خاطره­‌نویسی عادت نوشتن را برای خود به روزانه­‌نویسی تبدیل کنید، پشیمان نخواهید شد. تخلیه احساسات و نیاز به نوشتن علاوه بر تاثیرات مثبت آنی، تاثیرات بلند مدت خوبی نیز دارد که با استمرار به ­آن­‌ها دست می‌­یابید. خاطره­‌نویسی با ایجاد حس خوب در شما موجب عادت روزانه­‌نویسی می­‌شود.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط