نامه‌ای به آیندگان

سلام؛

من نویسنده‌ای هستم از قرن ۲۱ میلادی. البته الان که دارم این نامه را می‌نویسم هنوز نیمچه نویسنده‌ای بیش نیستم. ولی تا این نامه به دست شما آیندگان برسد، حتما نویسنده‌ی بهتری شده‌ام.

داشتم لیست کتاب‌هایی که می‌خواهم این هفته بخرم را می‌نوشتم. مواجهه با نام نویسندگان قدیمی، این سوال را در ذهنم شکل داد: «نویسندگان قدیم چه حواس‌پرتی‌هایی داشتند؟»

به این اندیشیدم که ما در حال حاضر به واسطه‌ی فضای مجازی با دنیایی از اطلاعات و ارتباطات رو‌به‌رو هستیم. چک کردن لحظه‌ای اطرافیان از طریق استوری اینستاگرام‌شان. چک کردن اینکه چه کسی پیامی بهمان داده در تلگرام. دنیایی سوال که می‌توان از گوگل پرسید. دیدن کلی عکس‌ خوب و رنگی‌پنگی در پینترست. ویدیوهای جالب در یوتیوب و …

همین الان که من درحال نوشتن این مقاله هستم، بعد از هر اینتر زدن دارم جلوی وسوسه شدنم برای چک کردن تلگرام و اینستاگرامم را می‌گیرم. می‌خواهم بگویم ما نویسندگان امروزی درگیر همچین مسئله‌ای هستیم. اگر از نویسنده‌ای که مربوط به این زمان است چیزهایی می‌خوانید، باید بدانید او با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده است. اگر اثر پر مایه و خوبی هم نوشته که احتمالا خود را با دست‌بند به لپ‌تاپ بسته تا سراغ گوشی نرود که تمرکز کند و چیز خوبی بنویسد.

آری تمرکز. چیزی که با وجود مسائل بالا این روزها تقریبا امکان پذیر نیست. نمی‌دانم تا زمان شما این مشکلات حل شده یا نه اما ما از بی‌سوادی در مواجهه با فضای مجازی رنج می‌بریم، به همین خاطر است که نمی‌توانیم ازش جدا شویم و درست از آن استفاده کنیم.

شاید به سبب نوشتن و تمرکزی که لازم دارد، ما نویسندگان اندکی فاصله‌ی خود را حفظ کرده باشیم. همان‌طور که جلوتر گفتم، اگر اثر فاخری از کسی می‌خوانید باید بدانید یکی از دلایل موفقیتش دوری جستن و مقابله با وسوسه‌ی استفاده از گوشی است.

برای همین بود که غبطه خوردم به نویسندگان قدیمی. زمانی که گوشی و اینترنت و این همه عوامل حواس‌پرتی نبود کار نویسندگان راحت‌تر بود. اما خب نباید بی انصافی کرد. حتما آن‌ها هم مشکلات خاص خودشان را داشته‌اند. این بود که سخت کنجکاو شدم بدانم در آن روزگاران مشکلات نویسندگان چه بود؟ قبل از اینکه سرچ کنم و دنبال جوابی برایش بگردم، دست به کار شدم و شروع به نوشتن این نامه برای شما کردم تا از مشقت‌های نویسندگی زمان خودم بنویسم. خواستم اگر برای آیندگان همچین سوالی پیش آمد بدانید این مشکل بزرگ ماست: گوشی، دنیای اطلاعات، دنیای عکس و ویدیو و…

نویسنده ای از روزگاران گذشته

برای

آیندگان پیشروتر از ما

۱۴۰۲/۱۰/۲۵

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط